Самоврядування -
це гра в
демократію чи..?
Самоврядування у школі... Ним пишаються, презентують різноманітним
комісіям та перевіркам, організовують і розвивають. Вважається, що
завдяки самоврядуванню ми вчимо дітей приймати рішення,
готуємо їх до майбутнього життя, даємо можливість проявити лідерські якості
тощо. Разом із тим у питанні щодо учнівського самоврядування є і велика
кількість опонентів, які вважають, що самоврядування — це бюрократія і вирощує не
лідерів, а чиновників, і права у членів учнівського самоврядування
номінальні, а рішення цього самого самоврядування втілюються
ужиття лише тоді, коли вони «зручні» учителям. Насправді ж впливати на навчально-виховний
процес діти не можуть, та, власне, і не мають права...
Ми
вирішили дізнатися думку самих педагогів і запитали їх, що ж таке
самоврядування в школі
— гра у демократію чи не тільки?
• Самоврядування учнів — це не гра в демократію. Ґрунтовно організоване
учнівське самоврядування може дати дитині виявити свої лідерські якості, виховує в неї відповідальне
ставлення до дорученої справи,
зможу порівняти свої здібності з
можливостями іншої дитини; якщо куратор учнівського самоврядування в школі може запалити вогник у душі дитини, спонукати її до ініціативності, то він матиме серед
лідерів добрих політиків, союзників,
і в такому разі легко досягти поставленої мети, бути успішним.
•
Це формування активної життєвої позиції. Це можливість кожному проявити якості лідера. Це можливість
кожному вільно висловити свою думку
і знайти однодумців. Це можливість
організувати цікаве шкільне життя.
•
В ідеальному варіанті, тобто коли
самоврядування організоване правильно, педагогічний колектив
готовий надати учням повноваження приймати
рішення, а діти готові активно
працювати, бо їм це цікаво, учнівське
самоврядування сприятиме розвитку
творчої особистості, але для цього потрібна тісна співпраця, взаєморозуміння учнів і вчителів, також і певна свобода для учнів.
•
Самоврядування — це бюрократія, яка
починає виховуватися з початкових класів. Самоврядування — це демократично тоді, коли педагогічний
колектив готовий сприймати учнівський. Самоврядування — це демократично, коли
на перше місце виходить людина, яка може сприймати учня. А взагалі треба
змінювати стереотипи поведінки.
•
Самоврядування — це одна із можливостей і шляхів учитися
адаптуватися до нових життєвих реалій, це співпраця учнівського і
педагогічного колективів. Самоврядування — це один зі шляхів самовираження
особистості, виявлення її лідерських якостей, це школа життя.
• Самоврядування—це співпраця
дорослих і дітей. Спільне визначення завдань, мети і їх виконання.Це рівні, колективні взаємовідносини батьків,
дітей і педагогічногоколективу. Самоврядування — цевиховання свідомого громадянина,готового активно включатися і вирішувати проблеми соціуму.• Самоврядування
учнівське неможе існувати в чистому
вигляді ушколі, але співврядування учнів тапедагогічного колективу необхідне,тому що дитина повинна відчуватисебе
суб'єктом навчально-виховногопроцесу, особистістю, яка має повнеправо впливати на життя школи. Щетака думка є про конфлікт поколінь.Ми, дорослі,
дуже часто маємо проблеми чи
непорозуміння з учнями,бо забуваємо
про те, що в цьому під
літковому віці, власне, мали такі жпогляди і проблеми. І саме учнівськеспівврядування, погляди дітей змушують нас зрозуміти значимість тогочи іншого аспекту шкільного життя
для наших дітей, що, можливо, заразне настільки важливе для нас.• Самоврядування — це один іззасобів формування активної життєвої позиції, лідерських якостей,один зі способів донести певну інформацію, думки, організувати діяльність в учнівському колективічерез самих учнів, адже це додаєроботі тільки ефективності.• Самоврядування — це фор
мування активної життєвої позиціїучнів, спрямоване на особистіс-но орієнтоване виховання. Коженучень повинен приймати рішення,бути активним учасником процесу,
відчувати важливість і необхідністьсвого перебування в соціумі.
літковому віці, власне, мали такі жпогляди і проблеми. І саме учнівськеспівврядування, погляди дітей змушують нас зрозуміти значимість тогочи іншого аспекту шкільного життя
для наших дітей, що, можливо, заразне настільки важливе для нас.• Самоврядування — це один іззасобів формування активної життєвої позиції, лідерських якостей,один зі способів донести певну інформацію, думки, організувати діяльність в учнівському колективічерез самих учнів, адже це додаєроботі тільки ефективності.• Самоврядування — це фор
мування активної життєвої позиціїучнів, спрямоване на особистіс-но орієнтоване виховання. Коженучень повинен приймати рішення,бути активним учасником процесу,
відчувати важливість і необхідністьсвого перебування в соціумі.
• Самоврядування — це не гра, асаме життя школярів. Крім уроків, інколи важких і довгих, у них повиненбути інтерес до чогось. Під час уроків (на перервах) вони саме і повиннізайматися корисними справами: вирішити питання спортивних змагань,дискотеки, участі в конкурсах, випуску газет, санбюлетнів, чергуванняпо школі. Все
це стосується самоврядування. Якщо
дитина це зрозуміє знастанови
вчителів, то вона не будешукати місця для куріння...
• Самоврядування,
якщо воноорганізоване вдало,
допомагає учнямрозкрити свої
здібності, виховує лідерські якості. Самоврядування у навчальному закладі здебільшого залежить від педагогів, які опікуються цимпитанням. У
деякій мірі я погоджуюся з висловом,
що самоврядування—це все ж таки гра
в демократію.
• Виховання
себе як активної людини, не байдужої до спільних справ.Людина, яка бажає змінити життя накраще, здобути певний багаж знань,що у майбутньому буде корисним.
• Для більшості наших учнівшкола —
це їхнє життя, місце, деживуть друзі, товариші, дорослілюди (вчителі), яких вони люблятьі поважають, місце, де вони отримують знання (зі
слів дорослих —вони їм дуже
знадобляться надалі).Нам, педагогам,
які працюють із ді
тьми, не можна навіть припускатидумки, що їх шкільне життя (елементи самоврядування є в кожнійшколі, класі) — це гра!
тьми, не можна навіть припускатидумки, що їх шкільне життя (елементи самоврядування є в кожнійшколі, класі) — це гра!
• Самоврядування — спосібзнайти нові форми і методи організації діяльності учнів школи за умілої співпраці з дорослими.
• Самоврядування — це формування в дітей уміння спілкуватися,вислуховувати думку інших, приймати рішення, нести відповідальністьза прийняті рішення; це співпраця, в
якій учитель і учень є колегами.
якій учитель і учень є колегами.
Самі плануємо, самі готуємо, самі проводимо, самі
аналізуємо
Колективна творча діяльність у школі
Методику організації колективних
творчих справ розроблено ще в 60-х рр. тепер уже минулого століття. Утім, її
успішно використовує багато освітніх установ і в наш час. Колективні творчі справи — це не виховні заходи у звичному вигляді: їх суть і
виховні можливості набагато глибші й
сильніші.
Завжди в різних варіантах
Колективне творче планування,
колективні творчі справи — пізнавальні,
трудові, організаторські, спортивні — це те, що робить
спільне життя старших і молодших,
вихователів і вихованців повнокровним. Тут і турбота про свій колектив, і одне про одного, і про оточуючих людей, і про далеких
друзів. Це справа колективна, тому
що її виконують усі разом. Ця колективна справа творча, тому що є безперервним пошуком кращих рішень життєво важливих завдань. Вона не тільки виконується, а й замислюється, планується,
організується, оцінюється спільно.
Вона творча ще й тому, що завжди
виступає в різних варіантах, виявляє
свої нові можливості. І що повніше,
багатше життєвий зміст колективної творчої
справи, то сильніший її виховний
ефект щодо формування світогляду,
морального, трудового, естетичного,
розумового й фізичного виховання.
Від пропозиції кожного — до загальної думки
Кожна творча справа розробляється колективно в такій послідовності:
1. Зі скарбнички наявних справ на загальних зборах (зборі) колективу
вибирається одна. Проводиться «мозкова атака», метою якої є визначення завдань і деяких загальних обрисів майбутньої справи. Кожен може вносити будь-яку, навіть найфантастичнішу
пропозицію.
2. Для складання остаточного варіанта проведення справи й керування нею обирається рада в кількості 5—7 осіб. Вона залучає до творчого процесу весь колектив, розподіляє завдання між мікроколективами, контролює їх виконання.
Можлива й інша послідовність:
1. Створюється
ініціативна група, що вибирає одну зі
справ і
розробляє приблизний порядок її проведення.
розробляє приблизний порядок її проведення.
2.Вона вносить пропозицію на загальних зборах (зборі)
про можливий варіант справи, доводить,
переконує, зацікавлює нею. На зборах
(зборі) проект обговорюється й допрацьовується, вносяться нові пропозиції, обирається «рада справи» (нею
може бути сама ініціативна група або інші діти).
3.«Рада справи» виробляє остаточний варіант плану, керує підготовкою й
проведенням справи через завдання мікроколективам.
Можливий і «конкурсний» варіант:
1. Рада
загону, учитель або старший товариш,
друг колективу вносять пропозицію
про проведення того або іншого
заходу із плану роботи колективу або скарбнички справ.
2. Організуються творчі групи (мікроколективи), кожна з яких за певний час повинна виробити свій порядок
проведення справи. Таким чином вони беруть участь у конкурсі на кращий варіант майбутньої справи.
3. Загальні збори (збір) заслуховує пропозиції творчих груп, вибирає «раду справи», що виробляє остаточний варіант, керує підготовкою та проведенням справи через завдання мікроколективам.
Можуть існувати й інші варіанти підготовки та проведення справи. Та всі вони
мають загальну логіку: від пропозиції кожного — до загальної думки, тобто, самі плануємо, самі готуємо, самі проводимо, самі аналізуємо.
Для будь-якого варіанта обов'язковим є аналіз проведеної
справи, коли на загальних зборах (зборі)
усі — від членів «ради справи» до
«рядових» учасників — міркують над
удачами, аналізують причини недоліків і визначають собі уроки на майбутнє.
Методика колективного планування
Колективне планування — це теж творча справа. Воно забезпечує участь кожного члена колективу в обговоренні та визначенні перспектив, пошуку й виборі спільних справ на новий період, у розробці конкретного плану цих справ.
Колективне планування для кожного
його учасника — це школа відповідальності й турботи, школа самовиховання й навчання найважливіших
організаторських умінь, насамперед
уміння будувати особисту й загальну
перспективу «завтрашньої радості» —
ближню, середню, далеку.
Перспективне планування містить:
•
пошук і вибір найважливіших справ або серії справ на користь і
радість своєму колективу, навколишнім людям, далеким друзям, визначення постійних справ-доручень;
•
пошук і вибір героя, історичних фактів, які будуть вивчатися всіма
членами колективу та стануть прикладом
і зразком у повсякденній роботі й
самовихованні;
•
пошук і затвердження традицій, звичаїв, що організують окремі сторони життя колективу.
Перспективне планування
можна проводити після створення
колективу (навіть тимчасового) на
зборі народження колективу (зборах-старті)
на початку навчального року.
Для того щоб кожен член колективу став активним учасником перспективного планування, можна використовувати такі форми роботи:
•
розвідка справ за різними маршрутами;
•
скарбничка цікавих пропозицій;
•
анкета «Хочу, щоб було так» або «Думаю, мрію, пропоную», або твори на таку тему;
•
випуск газети - «блискавки» із
пропозиціями та план роботи;
• журнал-естафета, що допомагає провести аналіз
прожитого періоду й спланувати справи на завтра;
• конкурс між колективами на кращу пропозицію про життя колективу в
найближчий період;
• закритий конкурс на кращу пропозицію про
життя колективу;
• фестиваль мальованих фільмів;
• огляди дружби між колективами.
Що, хто, коли, де?
План спільних справ колективу на певний черговий строк (місяць, чверть)
складається на загальних зборах. Тут визначається, хто братиме участь у справі (весь колектив чи мікроколективи), колективи за бажанням або зведені
колективи (добровільні об'єднання), хто буде організатором: «рада справи», ініціативна група або командир зведеного колективу, разом із ким буде зроблено справу й для кого.
У плані кожного колективу повинні бути:
• справи для кожного колективу (школи, класу);
• для близьких людей, міста, району тощо;
• для далеких друзів.
Справу необхідно продумати з усіх боків, у підсумку необхідно визначити:
• Що зробимо?
• Для кого зробимо?
• Хто бере участь?
• Із ким зробимо?
• Хто організує?
• Коли зробимо?
• Де зробимо?
Для того щоб кожен член колективу став активним учасником планування та проведення всіх справ, можна
використовувати запропоновані далі форми колективної творчої діяльності.
Форми, запропоновані для перспективного й календарного планування, можна
творчо використати й у розробці плану окремого заходу за максимальної участі всіх членів колективу. Необхідно заздалегідь підготувати
питання для обговорення, газету - «блискавку»
про значення й особливості цієї справи.
На загальному зборі колективу після пояснення значення майбутньої справи, її завдань мікроколективам пропонується кілька хвилин на обговорення, потім вони мають висловитися,
озвучити свої побажання щодо плану справи або запропонувати свій проект справи.
Далі проходить огляд-конкурс пропозиції або
проектів, їх захист. Спільно відбираються найкращі або створюється
об'єднаний проект. Із представників
мікроколективів створюється «рада
справи», що реалізує план через
завдання мікроколективам, координацію зусиль, вирішує питання, що
виникають під час роботи.
У процесі роботи можуть стати у пригоді деякі поради:
•
у період роботи, підготовки до загального збору дорослі члени колективу, його керівники й
друзі допомагають мікроколективам (краще
по секрету), улаштовують їхні збори «в гостях» (удома), підказують маршрути
розвідки, підтверджують і допомагають розвивати пропозиції, що виникають у
дітей;
•
на загальних зборах (зборі) дорослі діють як зацікавлені,
захоплені загальним пошуком учасники колективного планування (і як ведучі, і
в складі мікроколективів), допомагають дітям порівняти різні варіанти,
навчають ставити одне одному запитання, відбирати найкращі рішення, коротко
узагальнювати результати обговорення, формулювати рішення.
Основною ланкою у становленні
виховного колективу є учнівське самоврядування — самодіяльна організація
дитячого життя в школі. Воно уособлює демократичну та самодіяльну атмосферу,
захищає й забезпечує права всіх учасників колективу, сприяє формуванню у них
громадянськості, організаторських якостей, допомагає педагогічному колективу в
проведенні різноманітних заходів, виступає їх ініціатором. Загалом учнівське
самоврядування є незамінним помічником педагогів. У сучасній школі, яка
самостійно формує органи самоврядування, воно представлене за одним із трьох
варіантів:
1. Представницький варіант. До учнівського комітету входять старости
всіх класів. Така структура дає змогу оперативно доводити до відома учнів,
особливо у великій школі, рішення учнівського комітету, організувати будь-яку
акцію, підбити підсумки.
2. Комунарський варіант. Передбачає при організації конкретної справи створення
тимчасового штабу або ради із зацікавлених учнів. Члени ради вирішують (з
участю вчителів), як залучити весь колектив школи чи групу класів до справи,
дають доручення, організовують роботу (свята, спартакіади, олімпіади, масові
подорожі тощо). Після їх завершення штаб (рада) самоліквідується, натомість
виникає інша тимчасова структура для нової справи.
3. Комісійний варіант. Згідно з ним на загальних зборах чи конференції формується
учнівський комітет у складі 9—15 осіб. Вони обирають зі свого складу голову,
заступника, секретаря комітету, решта очолюють комісії, до яких добирають
активістів класів. Такий склад комітету є сталим, але часто він буває
заформалізованим або взагалі бездіяльним.
Вищим органом учнівського
самоврядування в школі є загальні збори або учнівська конференція. Виконавчий
орган (учнівський комітет, рада учнівського колективу, рада командирів
(старост), парламент, учнівське представництво тощо) підзвітний загальним
зборам. Учнівські збори відбуваються не менше двох разів на рік (у вересні —
для визначення завдань на новий навчальний рік, у травні — для звіту
виконавчого органу та його перевиборів). Напередодні проведення звітно-виборних
зборів проводять з учнями дискусію, ділову гру з проблем учнівського
самоврядування, структури учнівського самоврядування, основних напрямів та
змісту роботи, прав і обов'язків членів виконавчого органу.
Кількість членів виконавчого
органу учнівського самоврядування визначає учнівський колектив залежно від
обсягу запланованої діяльності та кількості комісій. Кількість комісій залежить
від специфіки напрямів діяльності школи, особливостей структури, досвіду і
традицій, рівня теоретично-методологічної та практичної підготовленості
педагогічного колективу до керівництва учнівським самоврядуванням.
Важливими умовами плідної
діяльності учнівського самоврядування є: розуміння учнями й активом завдань,
змісту і суті самоврядування; вміння самостійно планувати, організовувати
роботу, координувати зусилля різних ланок самоврядування, постійно здійснювати
самоконтроль; уміння враховувати, регулювати, аналізувати свою діяльність,
об'єктивно її оцінювати; пошук ефективних форм і методів діяльності органів
самоврядування, творче використання досвіду інших шкіл.
Комісії виконавчого органу
спрямовують свою роботу на підвищення якості навчання, реалізацію вимог режиму
школи, організацію позакласної виховної роботи, на розвиток ініціативи і творчої
самодіяльності учнів, реалізацію їх прав і обов'язків. Члени комісії є
відповідальними за певний напрям роботи класу. Виконавчий орган проводить
засідання один раз на місяць, комісії — раз на два тижні. Свою роботу виконавчий орган планує на рік або півріччя орієнтовно за
такими розділами:
1. Вступ (короткий аналіз роботи
за попередній рік, завдання на новий).
2. Організаційна робота
(визначення тематики загальношкільних конференцій, класних зборів, планування
навчання активу з окремих питань, організація відкритості в роботі).
3. Засідання виконавчого органу
учнівського самоврядування.
У плані роботи враховують
обов'язкові справи, в організації яких участь виконавчого органу об'єктивно
необхідна (День знань, робота з благоустрою пришкільної території, налагодження
чергування у школі та класах, підготовка до проведення канікул тощо).
Під час організації масштабних та
епізодичних справ можуть бути поєднані зусилля постійних органів самоврядування
з тимчасовими (ради, ініціативні групи клубів, творчих об'єднань тощо).
Колективним органом самоврядування
в класі є збори колективу класу — впливовий чинник зміцнення дисципліни учнів,
виховання в них моральних якостей. На зборах класного колективу обговорюють
актуальні, зрозумілі питання повсякденного життя (підготовка культурно-масового
заходу, випуск журналу, підсумки навчання за чверть, семестр, рік та ін.),
визначні історичні події, сучасні досягнення, моральні проблеми. Періодичність
їх проведення залежить від конкретних умов діяльності класу.
Гласність, відкритість роботи
органів самоврядування (всі учні знають, де, коли, які питання обговорюються,
можуть брати в обговоренні участь, пропонувати нове, оригінальне, цікаве,
впливати на життя колективу) сприяє поглибленню демократизму в шкільному житті.
Розвиток учнівського самоврядування, участь в якому розвиває відповідальність
за шкільні справи, допомагає набути організаторських навичок, сприяє духовному
зростанню, розвитку організаторських здібностей дітей.
Демократизм в учнівському
самоврядуванні залежить від позиції дорослих, зокрема керівництва школи.
Розбіжності між адміністрацією та учнівським самоврядуванням виникають
внаслідок неправильної організації педагогічного керівництва, коли немає
взаємодії між педагогічним та учнівським колективами для досягнення мети.
Основними засобами вдосконалення
педагогічної допомоги учнівському самоврядуванню є: забезпечення реальних прав
та обов'язків органів самоврядування; підвищення довіри педагогів до рішень
учнівського колективу, його органів самоврядування; кваліфікована, тактовна
допомога; цілеспрямоване навчання учнів складній справі організації життя
учнівського колективу, керівництва справами школи.
За кожною комісією педагогічна
рада закріплює вчителів-консультантів, які постійно мають допомагати органам
самоврядування, сприяти визначенню мети діяльності, плануванню роботи,
вирішенню складних ситуацій, управлінських завдань.
Немає коментарів:
Дописати коментар